dinsdag 29 mei 2012

2 Tableau Vivant



Voor ons tableau vivant hebben wij ‘The creation of Adam’ van Michelangelo gebruikt. Het originele beeld is geschilderd in de Sixtijnse Kapel in Vaticaanstad. Het beeld werd geschilderd rond 1511. De schildering is een verhaal uit de Bijbel, uit het boek Genesis.  God maakt hier Adam tot leven. Dit is niet de enige afbeelding die Michelangelo heeft geschilderd in de Kapel, het is de vierde afbeelding van een reeks afbeeldingen. Deze staan op chronologische volgorde.

Wij hebben hier een variant op gemaakt. Op onze afbeelding staan ook twee handen. De ene hand heeft een telefoon, BlackBerry, vast en de andere hand heeft de batterij van deze telefoon vast. Zoals God het leven geeft aan Adam, geeft de batterij ‘leven’ aan deze BlackBerry.

De beeldaspecten zijn verdeeld in  5 catergorieën ruimte, kleur, vorm, structuur en compositie. In dit beeld is de compositie erg belangrijk. De twee hadden zijn het enige wat je zit op deze afbeelding. Deze compositie is centraal, omdat de handen in het midden van het beeld staan. Bij de schildering van Michelangelo is ruimte erg belangrijk. Als je het beeld over zijn geheel bekijk, zie je wat er omheen gebeurd en van wie deze handen zijn. Zo weet je ook het verhaal achter de afbeelding. Bij onze variant speelt de ruimte niet zo’n grote rol. Bij ons draait het om de telefoon en de batterij. Bij deze afbeelding spelen kleur, structuur en vorm bijna geen rol.

De ontwikkelingsfases van Parsons worden onderverdeeld in 5 fases:
1. Favoritisme: een beeld is ‘mooi’, omdat het aansluit op je belevingswereld
2. Ambachtelijk : je bent gericht op het schematisch realisme en je vindt een beeld ‘mooi’ als de hoofdkenmerken van het onderwerp te zien zijn. Je kan abstracte kunst accepteren. Ook ben je gericht op details en werkelijkheid
3. Expressiviteit:  je vindt een beeld goed als de maker er een bepaald gevoel in heeft gelegd en je accepteert dat realisme in een beeld kan wijken ten behoeven van expressie, je begrijpt dat niet iedereen dezelfde mening deelt.
4. Formalisme:  je bent gericht op formele kwaliteiten,  de stijl van een beeld. Je bent bewust dat de betekenis besloten ligt en dat je er onderzoek naar moet doen.
5. Open mind: je beseft dat de interpretatie van een beeld afhangt van de context voor zowel de maker als de beschouwer

Wij denken dat dit beeld in de vijfde fase zit, open mind. Bij dit beeld hebben wij bedoeld dat de nadruk moet liggen op de telefoon en de batterij. Er zullen ook mensen kunnen zijn die zullen denken dat het gaat om de handen. De interpretatie van het beeld hangt af van de context.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten